BAB
I
PURWAKA
BASA
A.
Wawandaning
Perkawis
Sakmenika basa Jawi kapetang basa ingkang lumayan kathah
dipunengge dening warga Indonesia, uga warga Jawi piyambak. Kawontenan menika
kedah dipunjagi lan, menawi saget, derajat ingkang sampun dipungayuh menika
dipunjunjung langkung inggil malih. Kathahing panganggep bilih para
wiranom (generasi muda) basa Jawinipun risak, kaco, ngawur lan kathah sebutan
sanesipun.
Basa Jawi menika kedah dipun
langgengaken. Menawi saget, malah dipuninggilaken. Boten wonten ingkang
langkung rumaos remen ing penggalih kejawi tiang Jawi minangka warga tlatah
asal mulanipun basa kasebat mbok menawi teng satunggaling mangsa mangke basa
Jawi saget jaya ing jagad raya.
Kangge nanggulangi bab menika, kita
calon guru perlu ningkataken wawasan lan kaprigelanipun ing nyinaoni basa Jawi
supados saged mbimbing siswa-siswa kanthi sae, supados saged nglestarikake lan
ngrembaka ing basa lan budaya Jawi.
Saderengipun damel cagak temtu masang pondasi langkung
rumiyin. Menawi pondhasinipun kukuh lan bakuh, temtu cagak dalah sedaya
wewangunan wau saget ngadeg jejeg kukuh lan santosa. Pondhasi tumrap ngrembaka
lan lestarining Basa Jawi inggih menika pamulangan Basa Jawi ingkang leres.
Kangge nglaksanakaken pamulangan Basa Jawi ingkang leres, kita selaku calon
guru ing pawiyatan dasar, ingkang samangke ugi mucal Basa Jawi kedah mangertos
pripun piwulang Basa Jawi ingkang leres.
|
|
B.
Momoting
Perkawis
Miturut wawandaning perkawis ing nginggil wahu,
pramila saged dipunaturaken momoting perkawis inggih menika:
1. Punapa
ingkang kasebat Kasusastran Jawi punika?
2. Pripun
piwulang Sanepa ingkang saged diginakaken wonten Pawiyatan Dasar?
C.
Ancasing
Perkawis
Miturut momoting perkawis ingkang samput kasebat ing
inggil, saged dipunaturaken ancasing perkawis inggih menika:
1. Kangge
mangertosi punapa ingkang kasebat Kasusastran Jawi,
2. Kangge
mangertosi piwulang Sanepa ingkang saged diginakaken wonten Pawiyatan Dasar.
BAB
II
SURASA
BASA
A.
Kasusastran
Jawi
Tembung Kasusastran dumadi saking (ater-ater) ka –
susastra – an (panambang); tembung susastra, dumadi saking tembung su + sastra.
Tembung sastra dumadi saking wod sas- tegesipun mulang, ngajar, ngandhani,
utawi nggulawentah. Imbuhan –tra tegesipun piranti, alat, utawi sarana. Tembung
sastra saking tembung Jawi kina çastra tegesipun hukum utawi pranatan; ing Jawi
enggal tembung sastra tegesipun sarana utawi piranti kangge mulang. Teges
kalawau dangu-dangu ngalami ewah-ewahan utawi owah gingsir; inggih menika
mujudaken salah setunggaling sarana utawi piranti kangge memulang. Mekaripun
surasa lan tegesipun tembung sastra kalawau, satemah anggadahi teges menapa
kemawon ingkang dipunserat. Sedaya ingkang kaserat, dipunwedhar sarana basa,
karumpaka kanthi olahing budhi saha pikiranipun manungsa. Wohipun cipta saha
budinipun manungsa ingkang kawedhar sarana basa utawi karacik kanthi wujudipun
tulisan utawi basa lisan menika kalebet ewoning sastra.
Wansa su- tegesipun sae, becik, utawi endah: dados
tembung susastra ateges sastra ingkang sae, becik, utawiendah. Kanthi
adhedhasar mulabukanipun utawi etimologi tembung kalawau, kasusastran tegesipun
wohing pamikir saha budinipun manungsa ingkang awujud racikanipun basa lesan
utawi tulisan ingkang ngemu kaendahan. Pramila berayan Jawi sami anganggep
bilih basa lan sastra Jawi menika mujudaken peranganipun budaya ingkang
adiluhung.
|
|
B.
Piwulang
Sanepa ing Pawiyatan Dasar
1. Standar
Kompetensi lan Kompetensi Dasar
Piwulang Sanepa ing Pawiyatan Dasar anggadahi SK lan
KD inggih menika:
Standar Kompetensi:
Siswa bisa mangerteni tembung sanepa, ngrucat
tembung, ndapuk ukara kanti bener, ngangsu kawruh basa babagan pepindhan,
panyandra lan kasusastran jawa bab pedalangan.
Kompetensi Dasar:
Paramasastra
- Mangerteni Sanepa
- Mangerteni
ngrucat tembung
- Mangerteni
dhapuk ukara
Kawruh Basa
- Mangerteni pepindhan lan tembung panyandra
Kasusastran
- Paring
apresiasi marang susastra Jawa babagan pedhalangan
2. Indikator
lan Ancasing Piwulang
Menawi indikator saged
kaperang inggih menika:
Paramasastra
- Siswa
paring pangertene sanepa
- Siswa
paring tuladha tembung sanepa
- Siswa
paring pangertene ngrucat tembung
- Siswa
paring tuladha ngrucat tembung
- Siswa
paring pangertene dhapuk ukara
- Siswa
paring tuladha carane dhapuk ukara
Kawruh
Basa
-
|
- Aweh
tuladha carane dhapuk ukara
Kasusastran
- Paring
pangertene marang susastra Jawa babagan pedhalangan
- Mangsuli
pitakon babagan susastra pedhalangan
Ancasing
piwulang ingkang dipunkarepaken inggih menika:
Paramasastra
- Siswa
saged paring pangertene sanepa
- Siswa
saged paring tuladha tembung sanepa
- Siswa
saged paring pangertene ngrucat tembung
- Siswa
saged paring tuladha ngrucat tembung
- Siswa
saged paring pangertene dhapuk ukara
- Siswa
saged paring tuladha carane dhapuk ukara
Kawruh
Basa
- Siswa
bisa ngidentifikasi pepindhan lan tembun panyandra
- Siswa
bisa aweh tulada carane dhapuk ukara
Kasusastran
- Siswa
bisa ngidentifikasi susastra Jawa babagan pedhalangan
- Siswa
bisa mangsuli pitakon babagan susastra pedhalangan
3. Materi
Piwulangan
Paramasastra
- Sanepa
- Ngrucat
tembung
- Dhapuk
ukara
Kawruh Basa
- Pepindhan
lan tembun panyandra
Kasusastran
- Pedhalangan
4. Lelampahan
Piwulangan
Dene wonten ing ngajeng wau sampun kasebat SK, KD,
indikator, tujuan, saha materi, amargi sampun patokan saking silabus (silabus
kalampir), ing mriki badhe dipunjlentrehaken piwulangan babagan sanepa kemawon.
a.
|
- Guru
paring apersepsi marang siswa, inggih menika guru paring pitakenan lisan marang
siswa ngenani napa kemawon ingkang sampun dimangertosi siswa ngenani sanepa.
- Guru
njlentrehaken ancasipun piwulang sanepa menika marang siswa.
b. Kegiatan
Inti
Elaborasi
- Guru
paring salah setungalipun tuladha sanepa lajeng paring pitakenan marang siswa
ngenani pangertenipun sanepa menika, siswa mangsuli pitakenanipun guru.
- Guru
paring pangerten ngenani sanepa saha tuladhanipun marang siswa (materi
kalampir).
- Guru
paring tugas marang siswa kangge ndamel setunggal utawi kalih tembung ingkang
ngemu ukara sanepa, sarta menehi pangertenipun saking tembung ingkang didamel
siswa.
- Lajeng
tembung ingkang sampun didamel siswa dipunpresentasikaken ing ngajeng kelas.
Guru nunjuk 4 – 6 siswa kangge maju satunggal-setunggal.
- Siswa
ingkang dereng angsal kasempatan presentasi saged ngempalaken tembung ingkang
dipundamel.
Eksplorasi
- Kelas
dipunbagi dados kelompok ingkang kaperang 2 siswa, bisa saking kanca sak
bangkune.
- Guru
paring tugas kelompok marang siswa kangge damel pacelathon ingkang ngemu paling
boten 3 utawi 4 sanepa.
- Menawi
siswa sampun purna damel pacelathon, guru nunjuk 8 nganti 10 kelompok kangge
mraktekaken pacelathonipun.
-
|
- Pacelaton
ingkang boten sempet dipraktekake lajeng dikempalaken.
Konfirmasi
- Guru
nyerat salah setunggal tuladha sanepa, lajeng nunjuk siswa kangge mangsuli
pangertenipun sanepa punika.
- Guru
kaliyan siswa damel kesimpulan ngenani sanepa
c. Kegiatan
Akhir
- Siswa
nggarap soal latihan, lajeng dikempalaken (lembar tugas kalampir).
- Guru
paring informasi ngenani materi ingkang badhe diucal wonten pertemuan
salajengipun.
- Guru
nutup pawulangan.
5. Penilaian
Penilaianipun saking tes (seratan), lan non tes
(lisan, paraga). Instrumenipun ngangge lembar tugas utawi evaluasi kangge tes,
lan lembar penilaian kangge evaluasi lisan lan peraga (lembar penilaian
kalampir).
BAB
III
WASANA
BASA
Kasusastran
Jawi minangka salah stunggalipun budaya Jawa kedah tansah dipunlestarikaken,
utamanipun saking kita kiyambak minangka calon guru ing pawiyatan dasar.
Supados samangke menawi mucal wonten pawiyatan dasar, saged kanthi leres lan
sae mbimbing siswa-siswa nyinau basa Jawi, lan nglestarikake saha
ngrembakakaken budaya Jawi.
Sanepa
minangka salah setunggaling jinis kasusastran uga perlu diwulangaken ing
pawiyatan. Piwulang sanepa ing pawiyatan dasar, inggih menika wonten kelas 6
semester 1, saged kalakon ing metode ceramah, pawenehan tugas, diskusi, kerja
kelompok, pitakon lan wangsalan, lan sakpinunggalanipun. Ing piwulang sanepa
saha piwulang kasusastran jawi sanesipun, kedah ngajak siswa aktif wonten
pamulangan supados siswa saged mangertos ngenani materi ingkang dipunucal, lan
ancasing pawulang saged kawujud. Penilaian utawi assesmen ugi kedah kalakok
kanthi komprehensif. Inggih menika boten namung saking ulangan lan tugas,
naging uga presentasi lan proses nalika nggarap tugas iku.
Menawi
mangke kita dados guru wonten pawiyatan dasar lan saged mucal kanthi sae lan
leres, mangka siswa saged mangertos lan paham punapa materi ingkang
disampekake, saengga palestarenipun basa lan budaya Jawi saged kalakon kanthi
lancar.
|
KAPUSTAKAN
Hartanto, Duic. 2011. “Tugas Bahasa Jawa
MAKALAH Bahasa Jawa” (online), (http://www.sayaduic.blogspot.com/,
dipunakses tanggal 12 Juni 2012).
Roisna.
2010. “Sanepa” (online), (http://roisna.blogspot.com/2010/03/sanepa.html,
dipunakses tanggal 12 Juni 2012).
Sutardjo,
Imam. 2008. Kawruh Basa saha Kasusastran
Jawi. Surakarta: JURUSAN SASTRA DAERAH FAKULTAS SASTRA DAN SENI RUPA
UNIVERSITAS SEBELAS MARET SURAKARTA.
0 Response to "CONTOH MAKALAH BASA JAWI PIWULANG KASUSASTRAN JAWI BABAGAN “SANEPA” ING PAWIYATAN DASAR"
Posting Komentar